1. Home
  2. Wetenschap en blogs
  3. Vitalys presenteert onderzoeken op Dutch Endocrine Meeting

Vitalys presenteert onderzoeken op Dutch Endocrine Meeting

Wetenschap

11-02-2019: Op 7 en 8 februari vond de Nederlandse endocrinologie bijeenkomst (The Dutch Endocrine Meeting) plaats. Twee dagen vol met presentaties over wetenschappelijk onderzoek op het gebied van interne geneeskunde. Onderwerpen die veel aan bod kwamen waren obesitas en diabetes. Ook Vitalys was hier vertegenwoordigd. Onderzoekers Mellody Cooiman en Laura Deden presenteerden drie verschillende studies.

Mellody liet de resultaten zien van de studie naar genetische factoren bij obesitas en de effecten op bariatrische chirurgie. Deze studie is uitgevoerd in samenwerking met Amsterdam UMC.

Laura Deden presenteerde twee nieuwe behandelingen. Een behandeling voor patiënten met insuline afhankelijk diabetes type 2. Deze behandeling heeft als doel mensen zo goed mogelijk in te stellen direct na de operatie en lage bloedsuikerspiegels te voorkomen. De andere presentatie ging over de behandeling van patiënten met een eiwittekort na een bariatrische ingreep. Dit laatste onderzoek is uitgevoerd door studenten Voeding en Gezondheid van Wageningen Universiteit. Beide onderzoeken zijn gedaan in samenwerking met internist Hans de Boer van Rijnstate.