Cookiemelding

Om je beter van dienst te kunnen zijn, maakt Vitalys gebruik van cookies. Je blijft anoniem. Lees voor meer informatie ons cookiestatement.

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Landelijke kwaliteitscijfers obesitas opsteker voor Vitalys

Landelijke kwaliteitscijfers obesitas opsteker voor Vitalys

Nieuws
Patiënt in kamer 20-11-2020: Elk jaar meten wij wat de kwaliteit van onze zorg is. We verzamelen verschillende data en leveren al deze informatie aan bij verschillende instanties. De kwaliteitscijfers gebruiken wij om onze zorg weer verder te verbeteren, zorgverzekeraars gebruiken deze voor hun onderhandelingen met ziekenhuizen en klinieken en niet minder belangrijk de patiënt kan door het vergelijken van de cijfers zien in welk ziekenhuis hij het best terecht kan voor een behandeling. Een merendeel van de deelnemers uit het klantenpanel van Vitalys geeft aan dat de uitkomsten die te vinden zijn op de website van een ziekenhuis mee helpen bij het maken van een keuze voor een behandeling of ziekenhuis.

Grootste kliniek voor bariatrie

Onlangs zijn de kwaliteitscijfers voor obesitas gepubliceerd in een jaarrapport 2019. Hierin wordt regelmatig getoond dat Vitalys op bijna alle onderzochte aspecten hoger scoort dan het landelijk gemiddelde. Op een groot deel van de onderwerpen staan we zelfs in de top 3 van beste ziekenhuizen. Zo scoren wij zeer laag op het gebied van complicaties (1,0% ten opzichte van 1,7% landelijk gemiddeld); hoe lager hoe beter! Ook is het gewichtsverlies van onze patiënten beter op langere termijn. En voor wat betreft aantallen zijn we op het moment zelfs de grootste kliniek voor maagverkleinende operaties in Nederland. Op onze website vind je de belangrijkste cijfers terug.

Patiënten betrekken bij verbeteren van zorg

Ook betrekken we onze patiënten bij het verbeteren van onze zorg. Met de PROMs-vragenlijsten meten we hoe de patiënt het resultaat van onze behandeling beoordeelt, hoe de patiënt zich voelt en hoe de kwaliteit van leven wordt ervaren. We kijken naar onze eigen resultaten, maar vergelijken deze ook met andere bariatrische ziekenhuizen. Ook gebruiken we de antwoorden van de patiënt op de PROMs vragen in de spreekkamer van de arts of verpleegkundige om het verloop van de behandeling te kunnen volgen en bijsturen waar nodig is. Met PREMs-vragenlijsten meten we hoe patiënten het traject bij Vitalys heeft ervaren. Hierin scoren we onder andere erg goed op samen beslissen over de behandeling, het effect van de behandeling, onze informatievoorziening, samenwerking tussen zorgverleners en het vertrouwen in onze zorgverleners. Patiënten bevelen ons graag aan in hun omgeving.

Groeien dankzij het inzicht in cijfers

“Als manager van Vitalys zie ik zelf onze kliniek elk jaar verder groeien, vertelt Kristy Leenders. “Niet alleen in omvang maar ook in kwaliteit. Dat we elk jaar weer stappen kunnen maken is ook alleen mogelijk dankzij het inzichtelijk maken van de cijfers. Op deze manier kunnen we verbeteren en bijsturen waar nodig is. Al het werk terug te zien in deze nieuwe kwaliteitscijfers is heel fijn! Daarnaast hebben we een ontzettend trouwe groep patiënten die ons elke keer weer voorziet van informatie. De respons op vragenlijsten is enorm hoog, in het eerste jaar na de operatie zelfs 90%. En ook de deelname aan ons klantenpanel is echt fantastisch. ”.

Ziekenhuizen vergelijken

Wil je weten hoe Vitalys scoort op kwaliteit in vergelijking met andere ziekenhuizen? Kijk dan op de website www.ziekenhuischeck.nl, een website van de Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuizen (NVZ). Hier vind je onder andere behandelresultaten, kwaliteitsresultaten en beoordelingen. Zoek voor Vitalys naar Rijnstate - Obesitas.