Cookiemelding

Om je beter van dienst te kunnen zijn, maakt Vitalys gebruik van cookies. Je blijft anoniem. Lees voor meer informatie ons cookiestatement.

  1. Home
  2. Maagverkleiningen
  3. Onze resultaten
  4. Patiënttevredenheid

Onderzoek Vitalys

Omdat wij het belangrijk vinden dat onze cliënten tevreden zijn over de behandeling die zij bij ons krijgen, vragen wij ook alle patiënten om onze eigen vragenlijst in te vullen. De vragen hebben betrekking op het voortraject, de operatie en de opname en het natraject.

Bekijk hier de resultaten

Bosgra Onderzoek

Bosgra Onderzoek is een onafhankelijk onderzoeksbureau dat sinds 2009 onderzoeken uitvoert voor verschillende klinieken. Ieder jaar doet het bureau een klanttevredenheidsonderzoek voor Vitalys.

Samenvatting uit het laatste rapport

Voor het onderzoek van deel 1 (voortraject en operatie) van dit onderzoek over de periode 1 oktober 2018 t/m 30 september 2019 hebben 754 patiënten hun mening gegeven. Deel 2 van dit onderzoek, over het natraject, beslaat de periode maart 2018 t/m februari 2019. Hier hebben 304 patiënten hun mening gegeven. 

Het rapportcijfer voor de totaalindruk van Vitalys is een 8,2 (score 2018: 8,0). De operatie op de afdeling Bariatrie in Rijnstate scoort het hoogst met een 8,7. Het natraject bij de Nederlandse Obesitas Kliniek scoort met een 7,7 het laagst. De patiënten zijn dus over het algemeen tevreden. Dit blijkt ook uit de Net Promotor Scores (in welke mate zou een patiënt Vitalys graag aanbevelen bij vrienden/familie): de NPS-score voor het voortraject en operatie is 48*. Dit is een zeer hoge score. De NPS-score voor het natraject is 46.

*Voor de berekening van de Net Promotor Score wordt één vraag gesteld: Hoe waarschijnlijk is het dat u ons zult aanbevelen aan een vriend of collega? De patiënt vult een score van 1 t/m 10 in. De Net Promotor Score is het percentage patiënten dat de score 9 of 10 geeft (de promotors) minus het percentage patiënten dat een 0 t/m 6 geeft (de criticasters). Voor het voortraject/operatie was dit 53% - 5% = 48%. Voor het natraject was dit 53% - 7% = 46%.

Positieve en verbeterpunten

De belangrijkste positieve punten in dit onderzoek zijn:

  • het schoon werken
  • het vertrouwen in de deskundigheid van de zorgverleners
  • het vertellen van de voor- en nadelen van de behandeling/operatie
  • het goede luisteren door de zorgverleners
  • de aandacht voor veiligheid
  • de deskundigheid van de chirurg, verpleegkundigen en verpleegkundig specialist 
  • de operatie

De belangrijkste verbeterpunten zijn de inhoud van het natraject bij de Nederlandse Obesitas Kliniek, de informatie die men daar heeft ontvangen tijdens het natraject, alsmede de mate van voldoen aan de verwachtingen van het natraject bij de Nederlandse Obesitas Kliniek.

 Enkele quotes uit het onderzoek:

“De aandacht voor de patiënt, vakbekwaamheid en het vertrouwen is een dik compliment waard.”
“Er wordt niet geoordeeld en veroordeeld. Ook de persoonlijke aandacht is erg fijn.“
“Jullie hebben een geweldig team van mensen die super kundig, zorgzaam en lief zijn. Ik weet nu dat wanneer ik eventueel complicaties zou krijgen ik bij jullie in goede handen ben. Mijn angst voor ziekenhuizen hebben jullie helemaal weggenomen. Bedankt!”
“Liefdevolle verzorging door medewerkers zowel op afdeling, OK als uitslaapkamer. Ook al hadden ze het soms erg druk. Dit viel erg op!”
“Weten en vertellen wat de patiënt (ik) te wachten stond. Bij vragen altijd een passend antwoord of er werd op teruggekomen. Ook de voedingsassistenten weten waar ze op moeten letten en handelen hiernaar”.
“Er is niet een positieve ervaring die eruit springt. Het is de combinatie van alle aspecten die maakt dat Vitalys een zeer positieve indruk maakt.”
“Vriendelijkheid, begrip en respect van medewerkers. Goed georganiseerd wat betreft de sessies en communicatie. Ik ben blij met het lange natraject, zodat er een vinger aan de pols wordt gehouden.”
“Persoonlijke begeleiding ook al zit je in het groepstraject. Er wordt echt tijd en aandacht besteed aan elk individu.”